reklama

Každé slovo má svoj príbeh

Vedieť sa správne vyjadrovať, zaujímavo rozprávať, pútavo rozdávať slová navôkol a zaujať svojou rečou je veľký dar. Aby človek netáral toľko hlúposti, Boh mu dal desať prstov, aby si mohol spomenúť na jeho desať múdrych rád. Slovo, nech je dobré, pravdivé, správne, šľachetné, odvážne, jemné, vľúdne, úctive, múdre a potom mlč!

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

Dnes je medzinárodný deňmaterinského jazyka. Jazyka, ktorý nám bol danýdo vienka už pri narodení. Prvé slová, prvémyšlienky...nás rodičia učili v jazyku ktorý bolcharakteristický pre oblasť, kde sa kto narodil a akejnárodnosti tam ľudia žili.

Na Slovensku sa nehovorí všadeľúbozvučnou slovenčinou. Ja som mala to šťastie učiť saprvé slová v rusinskom nárečí. Terazžijem na území, kde sa hovorí zemplinskýmnárečím a vôbec sa za to nehanbím.Materinský jazyk je pre mňa školou úcty k ľuďom, kdejinám, kultúre, ale aj k sebe samej, pretože vôbecnezáleží na tom akým jazykom človek rozpráva,ale aké sú slová, ktoré vychádzajúz naších úst. Keď sú slová dobré,aj srdce človeka je na správnom mieste. Srdce je strom aslová sú jeho ovocím.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ak náhodou vyleješ v kuchyni napodlahu trochu vody z vedra a vidíš, že rozliatá vodaje špinavá a mastná, nepotrebuješ skúmaťvodu, ktorá zostala vo vedre. Je rovnako špinavá amastná. Tak je to aj s naším srdcom a slovami.

Niekedy je naozaj ťažkévypátrať niekoho, kto dychtivo a zaujímavo rozpráva,zároveň aj rozmýšľa a každé slovo je perla.Väščinou sa bežné, každodenné rozhovorypodobajú na horor a nie je žiadna lahoda počúvaťnezmyselné táraniny. Nechcem nad tým bedákať,pretože tí ľudia sa zošrotovali už sami. Skôr matrápi otázka, kde sa podela dôstojnosť k slovám.Niekedy človeku až zle ostane, keď začuje, ako si niekto od pľúcuľavuje a čím špinavší výraz, týmprudkejšie odpľúvanie. Nezáleži, či poslucháčomje žena, alebo nebodaj dieťa. Takých “učiteľov” z dušenenávidím.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Teraz na chvíľku zamachrujem aoslávim slovo pre pohodu, lebo každé jedno másvoj príbeh.

Mám nabrúsenýjazyk, ale oheň nechŕlim. Komunikovať so mnou je niekedy naozajfuška, keď mi prídu na jazyk slová mojej materinskejreči, ako: fasoľa (fazuľa), paribci (mládenci), banovati(ľutovať), bigľajz (žehlička), firhang (žehlička), blajvaz(ceruzka)...a primiešam k ním: šicko (všetko), džubanina(piplavá práca), repetuľa (jazyčnica), jaščurka(jazyčnica), šerdco (srdce), najsc (nájsť)...pripletiem ajslengové slová, ktoré sa na mňa nalepili prikomunikácii s mojími pubertiakmi: kaprovačka (nuda),brutálne (veľmi), lúzer (žobrák), švacnúť(chytiť), lama (ten, kto je mimo), kaša (sranda)...a všetky slováskombinujem, tak chudák môj poslucháč. Máčo robiť, aby mi porozumel.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Obávať sa komunikácie somnou sa však vôbec nemusíte. Slovenčinu mámrada. Je niekedy síce ťažká...možno, ako päťkilováčinka, ale má neuveriteľne veľa podôb a zaujímavýchslov. Žubrienka, naporúdzi, žľab, spiežovec, prvosienka,holúbä, mädliť, čučoriedka...

Veľa slov je prastarých, ajtakých, ktoré majú cudzí pôvod, lensme si ich vymaľovali slovenčinou. Zasmiala som sa na niektorýchcudzích slovách, keď som si skúsilapreložiť do slovenčiny.

reality show – skutočnéukazovanie

deklarovať – zveriť sa

žurnalista – zvestovník

stupídny – žeby krepy?

brífing – sedenie

celebrita – výborník

show business – ukazovacíobchod

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mám slová, ktorésú mojou srdcovkou, lebo mi ich na jazyk prinesie fantázia.Napríklad: ospršiť sa, preškobrtky, alebo prikvacnúť...

Som zvedavá na vaše výmyslya obľúbené slová.

Môžme nemať radi niečo, čo jesúčasťou nášho bytia?

Tatiana Koprivňáková

Tatiana Koprivňáková

Bloger 
  • Počet článkov:  38
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Kto som? Človek...zhluk buniek...bytosť...humanoid...zvláštna zmes všetkého. Zoznam autorových rubrík:  Ľudské bolestiStratené ilúzieRozmarné fantazírovanieStrhujúce príbehyMoje lúskanieObrázky z ciest...a ešte všeličo iné...DetiKnihyRodinné tajomstváSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu